De verwachtingen voor 2022 zijn dat er in het begin van het jaar meer online webshops zullen zijn dan fysieke winkels. De afgelopen jaren is het aantal webwinkels in toenemende mate gestegen. Dit terwijl we een vermindering zien van het aantal ‘stenen’ winkels in Nederland. Heb jij een passie voor ondernemerschap en ben je van plan om binnenkort je eigen webshop te starten? In dat geval zijn er een aantal dingen waaraan je moet denken. Kom snel meer te weten over de stappen die je moet nemen voor het lanceren van jouw eigen online onderneming.
Soort webshop
Wanneer je een webshop begint, heb je de keuze uit veel verschillende soorten. Zo kun je een online warenhuis starten. Zo’n webwinkel heeft een breed aanbod. Voorbeelden hiervan zijn Bol.com en Amazon. Ook is dropshipping een optie. In dit geval verkoop je producten zonder zelf een voorraad aan te houden. De geplaatste bestellingen stuur je direct door naar de leverancier. Wil jij wel graag je eigen voorraad beheren? Dan kun je gaan voor een webwinkel met eigen voorraad. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor het in- en verkopen van jouw producten.
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Ben jij van plan om producten of diensten te leveren aan andere partijen en is het doel om hiermee winst te maken? In dat geval zal je je als ondernemer moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Ben je officieel ingeschreven, dan is het goed om te weten dat je belastingplichtig bent met betrekking tot jouw inkomsten via de online webshop.
Inventarisatie van de kosten
Voordat je een online webshop begint, is het verstandig om uit te zoeken welke kosten dit met zich meebrengt. Zo kost het geld om de domeinnaam van je webshop te registreren en een hosting pakket aan te schaffen. Ook moet je rekening houden met de kosten voor de inkoop van producten, marketing en verzending van bestellingen. Maak zelf een inventarisatie van de kosten die jij moet maken voor jouw online webshop.
Webshop bouwen en promoten
Een van de belangrijkste zaken voordat je jouw business kan starten, is het bouwen van een een goede webshop. Als je producten of diensten exclusief aanbiedt via een online kanaal, is het van belang dat je de webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk maakt. De ervaringen die mensen met de webwinkel hebben, kunnen immers een positieve of helaas negatieve invloed hebben op de aankopen die ze plaatsen. Is je webshop helemaal af? In dat geval is het de hoogste tijd om deze te promoten. Het is aan te raden om online marketplace marketing te voeren. Hiermee zorg je ervoor dat je goed te vinden bent op de gewenste marketplaces. Zo bereik je meer potentiële klanten, wat uiteraard positief is. Het is aan te raden om een online marketing bureau in te schakelen. Specialisten kunnen je namelijk van goede adviezen voorzien.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.